Verkostosta voimaa – tätä kaikkea on Panostajan Advisory Network

Olemme viime vuosien aikana rakentaneet tapoja vahvistaa portfolioyritystemme hallitusten näkemystä ja johdon osaamista sekä kykyä tehdä transformaatiota. Teknologisen kehityksen ja murroksen myötä kaikki toimialat muuttuvat radikaalisti; rajat hämärtyvät ja syntyy aivan uusia toimialoja. Pelin voittaa se, joka löytää murroksesta mahdollisuuksia ja luo uudenlaisia liiketoimintamalleja.

Advisory Network auttaa vastaamaan näihin haasteisiin. Se on Panostajan kehittämä moderni neuvonantajien verkosto, jonka kantava ajatus on osaamisen, näkemysten ja kokemuksen monimuotoisuus.

Advisory Networkin kokoonpanoa yhdistää se, että kaikki yli 30 jäsentä ovat olleet mukana monissa murros- ja transformaatioprojekteissa. Muu kokemus ja toimialaosaaminen sen sijaan vaihtelee: joukosta löytyy esimerkiksi digitransformaation ja muutosjohtamisen erikoisosaajia, markkinointiin ja myyntiin fokusoituneita henkilöitä sekä viisi erityisesti valikoitua junior advisoria Millenium Boardista.

Advisory Networkin rooli on kahdenlainen. Panostajan näkökulmasta korostuu uusien sijoituskohteiden löytäminen ja arviointi. Lisäksi saamme laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa näkemystä liiketoimintaan vaikuttavista muutoksista ja niiden merkityksestä markkinoiden kehitykseen.

Sijoituskohteen näkökulmasta kehittämiseen ja kasvuun tuodaan strategista näkemystä ja uutta virtaa eri toimialoilta. Tämä vahvistaa parhaimmillaan kasvuyrityksen kilpailuetua ja etumatkaa. Toisaalta Advisory Networkin kautta sparraajaksi voi löytyä kyseisen toimialan erikoisosaaja, mitä kasvuyritykset peräänkuuluttivat Kasvu Roihun kanssa toteuttamassamme tutkimuksessa.

Entä mitä transformaation toteuttamiseen tarvitaan käytännössä? Kun ostimme Megaklinikan, moni kysyi minulta, mikä on sijoitusyhtiön osaaminen suunterveydenhuollon bisneksestä. Kysymys yllätti, sillä tavoitteenamme ei ole ollut kasvattaa Megaklinikasta hammaslääkäriketjua Suomeen, vaan tehdä täydellinen transformaatio uniikilla palvelukonseptilla kansainvälisesti. Pelkkä suun terveydenhuollon osaaminen ei tällöin riitä.

Vaaditaan toisiaan täydentävä osaamisen arvoketju, johon kuuluvat niin omistaja, hallitus, toimitusjohtaja kuin johtoryhmäkin. Pitää ymmärtää, kenellä on mitäkin osaamista. Ja tärkeintä: olla yhteinen näkemys transformaation tekemiseen ja kokonaisvaltaiseen uudistumiseen sekä kykyä toteuttaa tämä kaikki.

Megaklinikan case kertoo hyvin siitä, että merkittävään liiketoiminnan uudistumiseen tarvitaan erilaisia näkemyksiä ja eri alojen osaamista. Tähän tarpeeseen Advisory Network vastaa jatkossa entistä paremmin. Odotan innolla vuotta 2018, jolloin verkostomme pääsee kunnolla vauhtiin!

 

Kirjoittaja on Panostajan kehitysjohtaja.